• Kirjoittaja: Tommi Silvan, Teollinen muotoilija, Muotoilukeskus MUOVA | Vaasan ammattikorkeakoulu, 08.6.2020

Kun tein edellisen Brändin voima -blogikirjoituksen oli maailma aivan toisenlainen. Siitä ei kuitenkaan ole kuin muutama kuukausi aikaa. Kaikki tietävät, liiankin hyvin, mitä tässä välissä on tapahtunut. En palaa siihen.

Miten sitten brändi voi kaiken tämän keskellä? Yritykset ovat joutuneet sopeutumaan tilanteeseen hyvin nopealla aikataululla. Tuotteet ovat muuttuneet, kohderyhmä voi olla aivan toinen, on perustettu verkkokauppaa ja pakattu tavarat kivijalkamyymälöistä. Kaikkea mahdollista ja mahdotonta on tehty jotta vain selvittäisiin tästä yli.

Brändi on kuitenkin monella pysynyt taustalla samana. Sitä ei ihan niin vain muuteta tai romuteta kun se on kerran pystytetty. Ja hyvä näin. Brändin voima pitää vaikka tilanne olisikin sanalla sanoen haastava. Ne joilla ei ole vastaavasti vahvaa brändiä saattavat nyt miettiä mitä tehdä jatkossa?

Tässä jaksossa haluankin kysyä jälleen samat tutut kysymykset Mikko Koskiselta, Kyrö Distillery Company, mitä he ovat tehneet ennen, nyt ja jälkeen kaiken tämän. Mikko oli juuri Berliinissä, mutta ehti vastailemaan meille kiireen keskellä.

Luottamus, huumorintaju, rehellinen hifistely ja yhteisöllisyys näkyvät Kyrö Distilleryn brändissä.

Haastattelussa Mikko Koskinen, Kyrö Distillery Company

  1. Mikä on Kyrö Distillery?

Kotimainen ruistislaamo jonka tuottaa unelmointia ja uskaltamista tuotteidensa kautta.

  1. Miten teillä menee?

Tilanteeseen nähden kohtuullisesti, kiitos!

  1. Voitko kertoa kuinka Kyrön tarina alkoi?

Olimme saunassa 2012 ja nautiskelimme ruisviskiä. Tuntui että ruisviskin pitäisi olla erityisesti suomalainen juttu, joten päätimme perustaa tislaamon joka tekee kaiken rukiista. 2014 aloitimme tuotannon ja 2015 Kyrö Napue ginimme valittiin parhaimmaksi G&T-giniksi.

  1. Teillä on vahva visuaalinen ilme – kuinka se muotoutui?

Löysimme upean kumppanin, Werkligin, jonka kanssa olemme tehneet yhteistyötä vuodesta 2013 lähtien. Koska suomalaisella viskillä ei ole automaattisesti uskottavuutta maailmalla, uskottava ja erottuva ilme oli suorastaan välttämättömyys.

  1. Voitko eritellä Kyrö brändin visuaaliset elementit ja brändin ytimen?

Visuaaliset elementit ovat melko yksinkertaiset. Pääväreinä musta ja valkoinen mitalimetalliaksenteilla, valokuvissa korkealla kontrastilla mustavalkoisuus paitsi jos kuvassa on jotain mitä voi maistaa. Materiaaleina aidot, konstailemattomat materiaalit.

Brändin ydin liittyy alkutarinaan. Lähdimme tälle upealle matkalle koska unelmoimme ruisviskin äärellä ja uskalsimme lähteä toteuttamaan sitä unelmaa. Jos juomamme inspiroivat muita tekemään samaa, niin olemme oikealla tiellä.
Firma perustuu arvoille: Luottamus, huumorintaju, rehellinen hifistely, yhteisöllisyys, muuttava.

Pyrimme kaiken kaikkiaan tekemään tuotteita jonka ympärille voi kokoontua nautiskelemaan riippumatta siitä miten tuttuja juomat ovat.

  1. Onko ne määritelty johonkin paksukantiseen mustaan kirjaan?

Ne on määritelty PDF:ään 🙂

  1. Onko Kyrö brändi sellainen kuin sen haluatte olevan?

Kyrö on aina kesken. Jos se tuntuu valmiilta, alamäki alkaa.

  1. Mitkä tekijät vaikuttavat mielestäsi brändikuvaan?

Kokonaisvaltaisesti se miten asiakas kohtaa yrityksen. Brändi on hauras maailma joka rikkoutuu jos viestit ovat ristiriitaisia. Esimerkiksi Apple storet eivät voi näyttää Veikon Koneelta.

  1. Kuka määrää mielestäsi brändin jatkuvuuden ja tulevaisuuden?

Jokainen yrityksen työntekijä on vastuussa siitä että brändi elää ajan mukana. Asiakkailla on kuitenkin lopullinen valta.

  1. Mitä teet huomenna?
    Suunnittelen että miten Kyrö voisi palvella Berliiniläisiä.

 

Brändin jatkuvuus

Kuten Mikkokin haastattelussa avasi brändi on yrityksen ja asiakkaan vuorovaikutusta. Asiakas määrittelee loppukädessä millainen brändisi tulevaisuus on. Ole siis aidosti vuorovaikutuksessa asiakkaasi kanssa, välitä aidosti ja ole kiinnostunut mitä asiakas kertoo. Ne ovat brändillesi kullan arvoisia sanoja.

Kehitä ja kehity jatkuvasti. Muista toistaa brändisi peruselementtejä ja pidä peruskivi kunnossa. Välillä pitää hieman irrotella ja kokeilla jotain uutta ja rohkeaa. Asiakas kyllä sitten kertoo miten onnistuit siinä!

Hyvää kesän alkua kaikille. Palataan ehkä syksyllä jälleen uusien haastattelujen kera. Nyt kaikki kesälaitumille!

***
Blogikirjoitus on laadittu osana Creve 2.0 -hanketta. Creve 2.0 -hankkeessa rakennetaan luovien alojen valtakunnallista yrityspalveluverkostoa ja uusia tulevaisuuden tarpeisiin vastaavia palveluja luovien alojen yrittäjille ja luovan osaamisen hyödyntämiseksi muilla aloilla. Hanketta koordinoi Humak ja sen toteutusaika on 05/2018 – 12/2020. Hanke on rahoitettu Luovan osaamisen ESR-ohjelmasta.