Oletko yrittäjä tai onko aikeissa aloittaa yrittäjän kivikkoinen tie kohti kaukana kiitävää menestystä?

Jos vastasit (edes hiljaa mielessäsi) kyllä – hyvä. Olet tuolloin valinnut oman tiesi etkä muiden viitoittamaa uraa. Todellisuus kuitenkin on, että moni kokee tuon tien ylivoimaiseksi ja luopuu yrittäjyydestä nopean kokeilu jakson jälkeen. Tämä taas on harmi, sillä monella ei vain ole tarpeeksi tietoa selvitäkseen noista ensimmäisistä karikoista. Miten aikainen haaksirikko olisi vältettävissä? Eräs menestynyt liikemies kertoi minulle kaiken oleellisen yrittämisestä. Se kuului lyhykäisyydessään: brändi. Hän korosti ja alleviivasi, että täytyy olla brändi menestyäkseen. Tätä ei varmaan moni pysty enää olla tietämättäkään, mutta harva sen kuitenkaan osaa toteuttaa.

 

Miksi sitten brändi on niin tärkeä tekijä menestyksessä? Onko se? No on.

Mistä brändi syntyy, miten se rakennetaan ja ylläpidetään? Näihin kysymyksiin löytyy netin autuaasta maailmasta loputtomasti vastauksia. Ajattelin kuitenkin, etten ala saarnaamaan tässä viisauksia, vaan annetaan yrittäjän itse kertoa miten juuri hän sen teki? Kertomuksia on niin monta kuin on menestyneitä brändejäkin. Mutta ehkä niistä löytyy myös yhtäläisyyksiäkin keskenään. Niistä myöhemmin.

 

Haastattelussa Jani Jaatinen, Ukko Finland

Brändin voima -blogikirjoituksen haastattelussa Jani Jaatinen.

1. Mikä on Ukko?

Ylihelppo kysymys! 100% suomalainen taidonnäyte, luksustuote joka on ikuinen. Ja se on uniikki.

2.  Miten teillä menee?

Meillä menee hyvin. Myynti on kasvanut koko ajan. Haasteena on tehdä tällainen luksustuote Suomessa. Koko ajan on uusiuduttava ja luotava uutta. Vanhakantainen pitkä myyntiketju ei enää toimi. Täytyy pyrkiä suoraviivaistamaan toimintaa.

Sain juuri Mustasaaren kunnalta vuoden kulttuuripersoonan tittelin. Design palkintoja on helppo saada, mutta näitä kulttuuripalkintoja ei niinkään! No ei tosissaan. Mutta kyllä tää palkinto on merkittävä.

3.  Mistä idea Ukkoon sai alkunsa?

Idea tuli paineventtiilistä. Huomasin, että putkeen voidaan tehdä laserhitsaamalla pohja erillisestä osasta. Yhdistetään putki ja pohja järkevällä tavalla yhteen. Tajusin, että tuostahan voi tehdä pikarin. Tuote voidaan siis valmistaa tuotantotehokkaasti ja laadukkaasti. Materiaali tuli olla jaloterästä, maskuliini ja ikuinen sekä Suomessa tehty. Käytetään poikkeuksellista tekniikka mitä muut eivät käytä näihin tuotteisiin. Kädenjälki tulee kuitenkin näkyä. Lopputuote tulee olla kuin koru. Ja me teimme kierteen sisäpuolelle, jolloin korkista saadaan se juttu.

4.  Miten teidän visuaalinen ilme muotoutui?

Halusin pitää muotokielen minimalistisena ja korostaa raaka-aineita. Ukko on perinteisen käsityötaidon ja huipputeknologian liitto, jossa yhdistyvät kylmä teräs, lämmin puu ja nahka. Korupuolelta otin lasertekniikan, jolla voidaan tehdä laadukkaasti grafiikat tuotteisiin.

5. Voitko eritellä Ukko brändin visuaaliset elementit?

Ukko ylijumala, suomalainen luonto, käsityö, luonnossa liikkuva ”lifestyle”, design.

6.  Onko ne määritelty johonkin paksukantiseen mustaan kirjaan?

Vielä pitäis tuokin tehdä. On ne kyllä aika kiveen hakattu ja pyrin pitämään elementit samoina, ettei rönsyillä muualle. Nämä toimii aika hyvin jo täällä Suomessa, mutta haasteena on miten saadaan homma toimimaan myös ulkomailla. Tässä brändillä on iso merkitys. Kaikki osaset pitää olla viimeisen päälle tehtynä ja aukottomasti. Heti kun tulee väliportaita väliin niin viesti kuluttajalle vääristyy matkalla.

7.  Onko Ukko brändi sellainen kuin sen haluat olevan?

Kyllä on. Tää on sellanen brändipolku, jonka sanoma on rakentunu ja vahvistunu ajan saatossa ja sanoma kehittyy koko ajan. Olen itse kaikessa mukana, mutta nyt täytyisi löytää ympärille uusia kumppaneita. Olen tehny tätä brändiä 12000 tuntia päässäni ja se on piirtynyt aika tarkaksi. Nyt brändiviestiä pitää vaan selkeyttää ja terävöittää. Tuotteita ei tartte välttämättä lisää tällä hetkellä. Juoma- ja saunatuotteiden rinnalle tulee seuraavaksi ruokapuolen tuotteita. Gourmét -tuotteita siis!

8.  Mitkä tekijät vaikuttavat brändikuvaan?

Aika vaikee kysymys. Suomalaisuus. Laatu ja vastuullisuus. Kuluttajan pitää luottaa, että tuotteet on tehty vastuullisesti. Meidän juttu on uniikkius ja suomalaisuus. Tarina pitää olla vahva ja se pitää osata tarjota asiakkaille oikein. Ostaja sijoittaa tuotteeseen ja tarinaan. Hän ostaa tarinan, brändin.

9. Kuka määrää brändin jatkuvuuden ja tulevaisuuden?

Kyllä loppujen lopuksi tärkeä henkilö on se käsityölaismestari, jolla on kokemus kymmenien vuosien ajalta. Samoin asiakkailta otetaan impulssia jatkuvasti. Keskustelen oman alan mestareiden kanssa, joihin yhdistän oman kokemuksen.

Ja Suomessa on valtavasti teollisuuden alan mestareita, joilla on tekniikoita ja taitoja, joiden hyödyntäminen on usein hyödyntämättä. Mietin ensin kohderyhmän ja markkinan, jonka ympärille lähden tekemään tuotetta. Seuraavaksi laitetaan tekniikka ja materiaalit paikoilleen. Kaupallisesti tuottavan tuotteen rakentaminen on se haaste. Hinta. Siksi brändin on oltava viimeisen päälle kunnossa ja uniikki.

10.  Mitä teet huomenna?

Lähetään lataamaan akkuja Raippaluodon saaristoon. Ehkä jopa merille. Otetaan rauhassa.

 

Onnistuneen brändäyksen abc

Kun aloitat yrityksen suunnittelun varmista että muotoilu on kiinteä osa yrityksen liiketoimintaa alusta alkaen, olipa tuotteesi sitten mikä tahansa palvelu tai koliseva kapine.

Toista. Toista. Siis toista. Ja samalla kaavalla yhä uudelleen. Viestisi tulee olla yhtäläinen ja selkeä jokaisessa eetterissä. Sen tulee syöpyä syvämuistiin niin ettei sitä voi enää pyyhkiä sieltä.

Ihmiset. Osallista asiakkaat brändin rakentamiseen ja levittämiseen. Brändisi on yhtä kuin vuorovaikutus asiakkaittesi kanssa.

Onnea ja asennetta yrittäjyyteen!