Olet kehittänyt mainion ratkaisun, oikeastaan täydellisen ja löytänyt sille vielä asiakaskunnan. Vähän kallishan tuo ratkaisu on, mutta vastaa asiakastarpeeseen kuin nenä päähän. Nettimyynti, se on tätä päivää ja kaikkien ulottuvilla. Jokainen asiakashan tämän haluaa omakseen. Vai haluaako?

Millaiseksi liikeidea muuttuu, jos ratkaisua myytäisiin kuin kuntosalijäsenyyttä? Taidettakin voi paitsi ostaa myös vuokrata. Entä jos myisitkin taiteen käyttöön oikeuttavia lisenssejä ja joku muu keksisi sille käyttötarkoituksen. Tai jos taiteen saisi ilmaiseksi, mutta taidekokemuksen lisäominaisuudet maksaisivatkin roposia. Näin taiteilija voi keskittyä taiteen tekemiseen, mutta raha tulisi pieninä puroina maailmalta.

Esimerkki uusien ansaintamallien hyödyntämisestä ja visuaalisen luovan sisällön esittämisestä on Meural Canvas (https://www.meural.com/), joka tuo digitaalisessa formaatissa maalaukset ja valokuvat käyttäjän seinälle. Käyttäjä voi itse määrittää haluamansa kuvan tai tehdä ”soittolistoja”. Ratkaisu tarjoaa lisäksi kuukausi- ja vuosiperusteiset tilauspalvelut sisällöille.

Arvioinnin ja kehittämisen vuoropuhelu

Luovan liiketoiminnan kehittäminen lähtee usein yrittäjän osaamisesta, luovasta pääomasta, joka laitetaan myytävään pakettiin. Sitten luovalle ratkaisulle pitää löytää asiakas. Kuka on asiakas ja mistä niitä löytää? Mikä on lupaus asiakkaalle? Onko asiakkaalla tarvetta ratkaisuille? Kun liiketoimintaa rakentaa puhtaasti oman osaamisen ympärille, saattaa olla vaikeaa määrittää monia muita kriittisiä liiketoiminnan osa-alueita.

Liiketoiminnan kehittäminen on monimutkainen kuvio, jossa kaikki osa-alueet vaikuttavat toisiinsa. Ratkaisu vaikuttaa asiakkaan kokemaan arvoon, kokemukseen ja hyötyyn. Asiakkaan valmius maksaa ratkaisusta vaikuttaa puolestaan ansaintamalliin eli tapaan kerätä rahat asiakkailta. Tulovirrat on syytä ottaa huomioon toiminnan resursoinnissa, ettei yritys joutuisi tulevaisuudessa konkurssiin. Resurssit puolestaan määrittävät sen, millainen ratkaisu on mahdollista tuottaa.

Liiketoimintaa voidaan kehittää myös asiakaslähtöisesti, jolloin kysymykset ovatkin ihan erilaisia. Mikä on asiakkaan tarve ratkaisulle? Millaisia resursseja tarvitaan ratkaisun tuottamiseen? Entä millaisiin kustannuksiin on varaa asiakkaan määrittämän arvon perusteella? Kun tuotetta tai palvelua kehittää asiakkaan tarve edellä, on lopputuloskin usein erinäköinen, toisaalta kokonaisvaltaisempi ja samalla jopa yksinkertaisempi kuin aluksi suunniteltiin.  Mutta se on takuulla helpommin myytävissä.

Asenne ratkaisee

Liiketalousfaktojen viidakossa moni luovan alan osaajaa saattaa väsähtää. Mihin unohtui itsensä toteuttaminen ja intohimo omaan erikoisalaan? Onneksi kaikkea ei tarvitse osata tehdä itse eikä mikään korvaa asennetta ja ammattitaitoa. Persoonallista asennetta ja omaa ainutlaatuista kädenjälkeä on erittäin vaikeaa kopioida ja niistä syntyy ainutlaatuisia kokemuksia ja yritystarinoita. Sen vuoksi loppupeleissä persoonallisuus, asenne ja taidot ratkaisevat sen, kuka valloittaa ihmisten sydämet.

Esimerkki asiakaslähtöisestä liikeidean suunnittelusta

”Ratkaisu luodaan tunnistettuun ongelmaan tai tarpeeseen. ”
”Ratkaisun tuottaminen edellyttää sopivia resursseja.”
”Resurssit edellyttävät rahaa.”
”AsRatkaisu ja arvo hinnoitellaan asiakkaalle.”

Esimerkki tuotantolähtöisestä liikeidean suunnittelusta
”Ratkaisu luo asiakkaalle arvoa tai ratkaisee ongelman.”
”Asiakas maksaa ratkaisusta”
-”raha mahdollistaa resurssien hankinnan”
-”resurssit rakentavat ratkaisun”

Muotoilukeskus MUOVA kehittää yhdessä muiden Creve 2.0-tekijöiden kanssa luovan liiketoiminnan kehittämis- ja arviointityökalua. Mikäli haluat kuulla lisää ota yhteyttä: Miia Lammi, kehittämispäällikkö (miia.lammi@muova.fi), Jari Ratilainen, West Coast Startupin päällikkö (jari.ratilainen@muova.fi) tai Veera Hautala, muotoilija (veera.hautala@muova.fi)

 

Kirjoittajat: Miia Lammi, Jari Ratilainen, Veera Hautala

***

Creve 2.0 -hankkeessa rakennetaan luovien alojen valtakunnallista yrityspalveluverkostoa ja uusia tulevaisuuden tarpeisiin vastaavia palveluja aloittaville luovien alojen yrittäjille. Hanketta koordinoi Humak ja sen toteutusaika on 05/2018 – 12/2020. Hanke on rahoitettu Luovan osaamisen ESR-ohjelmasta.