Luovuudesta liiketoimintaa -koulutussarja Turussa 12.1.–1.6.2023!

Haluatko tietää miten taide- ja kulttuurialalla voi tehdä kannattavaa liiketoimintaa?

Miten tuotteistetaan omaa luovaa osaamista, miten se hinnoitellaan, myydään ja markkinoidaan. Turun kaupungin kulttuurin kärkihanke yhdessä Okulaari-hankkeen kanssa tarjoaa maksutonta liiketoiminnan koulutusta räätälöitynä luoville aloille keväällä 2023.

Koulutusten ideana on tarjota valmennusta ja uusia ajatuksia kentällä havaittuihin luoville aloille tyypillisiin ongelmiin. Perehdymme muun muassa oman osaamisen tuotteistamiseen, hinnoitteluun, myyntiin ja markkinointiin sekä yrittämisen peruskysymyksiin aina yritysmuodoista sopimuksiin ja tekijänoikeuksiin. Kouluttajina toimivat Humakin ja Turun AMK:n Taideakatemian ammattitaitoiset lehtorit apunaan alan huippupuhujat ja mielenkiintoiset case-esimerkit.

Koulutukset on suunnattu kaikille luovan alan ammattilaisille ja opiskelijoille, jotka haluavat kehittää omaa toimintaansa. Osallistujilla voi olla omia ideoita tai yritys, joita voidaan kehittää koulutuksen aikana. Koulutusten aikana voidaan myös työstää uusia yhteisiä ideoita. Idean tai yrityksen olemassaolo ei ole edellytys koulutuksiin osallistumiseen.

Koulutukset toteutetaan vaihtuvissa Turun kaupungin kulttuurilaitoksissa sekä yksityisissä kulttuuritiloissa keväällä 2023. Koulutuksia on yhteensä 10kpl aina torstaisin klo 9–12 ja niistä voi valita itselleen sopivimmat.

ILMOITTAUDU TÄSTÄ

12.1. IDEAMYRSKY
KLO 9–12 SPARKUP, TYKISTÖKATU 4

Ensimmäisellä koulutuskerralla syvennymme työpajassa ideointiin sekä yhteistyön mahdollisuuksiin. Case-esimerkkinä Yrittäjän PT, jossa kolme yksinyrittäjää on yhdistänyt voimansa PK-yrittäjien hyvinvoinnin ja liiketoiminnan kehittämiseksi. https://yrittajanpt.fi/

26.1. IDEASTA TUOTTEEKSI
KLO 9–12 TURUN LINNA, BRYGMAN-SALI, LINNANKATU 80.

Palvelujen ideointi ja tuotteistaminen: konkreettinen palvelujen testaaminen, kehittäminen ja tuotteistaminen. CASE esimerkki ja työpaja.

9.2. OVI AUKI MARKKINOILLE
KLO 9–11.30 TURUN KAUPUNGINKIRJASTO, STUDIO, LINNANKATU 2

Palvelujen markkinointi ja yrittäjän/yrityksen viestintä: verkkonäkyvyys, markkinointimateriaalit, brändi, arvolupaus tekstinä, miten myyn palveluani?

16.2. HINNOITTELU
KLO 9–12 TURUN KONSERTTITALO, ANINKAISTENKATU 9

Mistä luovan työn hinta muodostuu? Kustannus-, markkina- ja arvoperusteinen hinnoittelu, tunti-, päivä-, urakkaveloitus, taustatyön hinnoittelu, osallistujaperusteinen hinnoittelu? Hinnoittelutyöpaja oman mallin valitsemiseksi?

9.3. MYYNTI JA ASIAKASHANKINTA
KLO 9–12 TAIDEHALLI, VANHA SUURTORI 5

Mistä myyntiä? Mistä asiakkaita? Luovien alojen yritysten suurin kompastuskivi.

23.3. YKSIN VAI YHDESSÄ?
KLO 9–12 MANILLA, VANHA VIINATEHDAS, ITÄINEN RANTAKATU 64B

Palvelujen tuottaminen verkostossa.

6.4. VAHVOJA YHDESSÄ,
KLO 9–12 TAITEEN TALO, NUNNAKATU 4

Palveluyhteisön yhteinen rooli liiketoiminnassa: edunvalvonta, sopimukset, IPR, etujärjestöt

20.4. BRÄNDINRAKENNUS TAIDE- JA KULTTUURIALALLA
KLO 9–12 BRINKKALAN TALO, MAISTRAATIN ISTUNTOSALI, VANHA SUURTORI 3

Minkä arvoinen palveluni on asiakkaalle? Millainen voi olla taidebrändi? Hinnan ja brändin yhteys, maksukykyiset kohderyhmät. Mistä sinun brändisi muodostuu ja millaisen mielikuvan annat muille?

4.5. MINUSTAKO YRITTÄJÄ?
KLO 9–12 ABOA VETUS, FACTORY, ITÄINEN RANTAKATU 4-6

Yrittäjyyteen opastaminen: yhtiömuodot, verotus, yrittäjän vastuut, sopimukset, juridiikka.

1.6. SPARRAUS
KLO 9–12 SPARKUP, TYKISTÖKATU 4

Osallistujat voivat osallistua henkilökohtaiseen tai pienryhmäsparraukseen omien ideoidensa/yritystensä kanssa. Varaa tunnin kestävä sparraus sinun tarpeeseesi sopivimmalta ammattilaiselta.

Koulutukset yhteistyössä:

LISÄTIETOJA:

Niko Vähäsarja
Okulaari-hankkeen projektipäällikkö
niko.vahasarja@humak.fi
050 572 9360