Teksti: Taneli Rantala

Elsa Hietanen haaveili lapsena ammatista, jossa voisi auttaa ihmisiä. Ajatus hoitoalasta ja lääkärin ammatista vaihtui vaatealaan, mutta lapsuuden haave auttamisesta toteutui.

Elsa Hietanen. Kuva: Tyylipuhetta media, Elsa ja Ismo Oy
Elsa Hietanen. Kuva: Tyylipuhetta media, Elsa ja Ismo Oy

 

Vaatealan yrittäjänä ja brändisparraajana Elsa auttaa asiakkaitaan tuntemaan oman tyylinsä ja siten kuluttamaan hitaampaa muotia – kaikin puolin kestävämmin. Opiskellessaan muotisuunnittelijaksi Elsa törmäsi vaatealan isoon ongelmaan: pikamuotiin.

”En voinut sulkea silmiäni siltä, että heikkolaatuisia vaatteita kulutetaan liikaa ja liian nopeasti. En myöskään voinut oikeuttaa itselleni sitä, että ryhdyn siitä välittämättä suunnittelemaan omaa mallistoani tähän maailmaan”, Elsa kertoo.

”Ajattelin, että on pakko olla joku toinen tapa. Oivalsin, että jos meistä jokainen tuntisi oman tyylinsä, se vaikuttaisi meidän omaan itsevarmuuteen ja elämänlaatuun, mutta myös siihen, miten me kulutetaan vaatteita. Ja sillä voisi olla sitten vaikutus ylipäänsä muotiin.”

Syntyi Tyylipuhetta Media. Vastuullisen tyylin inspiraatiotoimisto tuottaa kestävän pukeutumisen verkkosisältöjä, pitää tyylivalmennuksia ja toimii minimalistisen kuluttamisen verkkomediana. ”Tyylipuhetta Media rakentaa tyylin kulttuuria. Lähdin tekemään podcastia ilman sen suurempaa kokemusta, vauhti korjaa virheet -mentaliteetilla”, Elsa nauraa. ”Nykyisin verkkosivut on isoin kanava, mutta podcast saa myös jatkoa.”

 

Elsa Hietanen. Kuva: Tyylipuhetta media, Elsa ja Ismo Oy
Elsa Hietanen. Kuva: Tyylipuhetta media, Elsa ja Ismo Oy

 

Elsa perusti puolisonsa Ismon kanssa yhteisen yrityksen vuonna 2019. ”Huomasimme, että meidän yhteinen nimittäjä oli brändäys, mutta ei meillä ollut ihan kauhean tarkkaa suunnitelmaa siitä, että mitä tultaisiin tekemään.” Elsa oli uppoutunut brändäyksen maailmaan opintojensa ohessa samoin kuin Ismo, joka on graafinen suunnittelija. Pariskunta pyörittää yhdessä Brändilä-nimistä brändimuotoilutoimistoa.

Yrittämisen tietty yksinäisyys on perheyrityksestä huolimatta tuttua myös Hietaselle. ”Aika paljon on saanut opetella asioita itse. Vaikka meitäkin on kaksi, sitä kaipaa ajatuksia ja sparrausta ulkopuolelta ja siihen pienyrittäjällä ei välttämättä ole mahdollisuutta. Volumessa on päässyt syventämään omaa osaamista ja toisaalta saa apuvälineitä siihen, missä ei ole niin vahvoja taitoja vielä.”

 

Elsa Hietanen. Kuva: Tyylipuhetta media, Elsa ja Ismo Oy
Elsa Hietanen. Kuva: Tyylipuhetta media, Elsa ja Ismo Oy

 

Oman osaamisen syventäminen kuuluu myös tulevaisuuden suunnitelmiin. ”Nyt kun on kokeillut jo kaikenlaista, voi jo vähän himmata ja syventää sitä osaamista, mitä on jo kertynyt”, Elsa pohtii. ”Uudistaminen ja uudistuminen ei lopu koskaan, kun on utelias ja kehittäjäluonne.”

Horisontissa siintää myös haave: väitöskirja. ”Ei vain väitöskirjan itsensä takia, vaan siksi, että saisin yhdistettyä omaa osaamista, ymmärrystä ja yksilöiden valmentamisesta kertyvää dataa psykologisen omakuvan käsitteeseen ja siihen, minkälaisia narratiiveja kerromme itsestämme. Se auttaisi myös omassa työssä.”

Tutustu ja seuraa Elsaa & Tyylipuhetta mediaa:

Volumesta osaamista ja voimaa yksinyrittäjyyteen

Volume! – Voimaa yksinyrittäjyyteen kansainvälisyysvalmiuksista -ohjelma tarjoaa luovien alojen yksinyrittäjille maksutonta luovien alojen  yritys- ja liiketoiminnan AMK-koulutusta, ryhmäneuvontaa, työpajoja ja verkostoitumista. Julkaisemme sarjan yrittäjätarinoita Volumeen osallistuvista luovien alojen yksinyrittäjistä.

Ohjelma on auki 2024 loppuun asti, käynnissä ovat ohjelmat suomeksi ja englanniksi.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan:

 

Tarinoita luovuudesta -yrittäjätarinat on tuotettu osana Volume-hanketta. Hankkeen rahoittaa Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus JOTPA. Hanketta toteuttaa Humak / luovien alojen yrityspalvelu Creve 1.1.2023 – 28.2.2025.

Logot Humak, Creve ja Jotpa