Empatia, provokaatio ja aktivointi erottavat tulevaisuuden menestyjät – Fast Track 2 opettaa miten

Yritykset ovat keskellä mittavaa muutosta, jossa määritellään menestystekijät uudella tavalla. Kestävyysmurros, digitalisaatio ja vastuullisuus edellyttävät uudenlaista lähestymistapaa liiketoimintaan. Tulevaisuudessa mielikuvitus, luovuus ja kantaaottavuus määrittävät ihmislähtöisen yritystoiminnan ydintä.

Fast track 2 – Tulevaisuuden kilpailutekijät -pikakiihdyttämö on kohdennettu eri alojen mikro- ja pk-yrityksille liiketoiminnan uudistamiseksi ihmislähtöisesti.

Tulevaisuuden kilpailutekijät -pikakiihdyttämö käynnistyy 14.9.2023 Helsinki Design Weekillä järjestettävän Creative Business Days -yritysfestivaalin yhteydessä G Livelabissa.

Fast Track 2 on osa Humakin toteuttamaa Yritysten vihreä siirtymä, muutoskyvykkyys ja digitalisaatio (React EU) -hankkeen kiihdyttämösarjaa.

Pikakiihdyttämö on täynnä, ilmoittautuminen on suljettu.

Fast Track 2 – Tulevaisuuden kilpailutekijät

Ihmislähtöisyys, kantaaottavuus ja aktivointi osaksi yrityksen strategista kehittämistä

Kohderyhmä: Tulevaisuuden kilpailukyvystä ja liiketoiminnan uudistamisesta kiinnostuneet mikro- ja pk-yritykset eri aloilta
Ryhmäkoko: mukaan mahtuu max 20 osallistujaa
Asiantuntija, fasilitaattori: 
Petteri Kolinen, strateginen muotoilija
Ajankohta: 
14.-28.9.2023, Helsinki,
Hinta: Osallistuville yrityksille maksuton. Kiihdyttämö toteutetaan osana Yritysten vihreä siirtymä, muutoskyvykkyys ja digitalisaatio (React EU) -hanketta

Fast track-pikakiihdyttämössä perehdytään yrityksen liiketoiminnan uudistamiseen ihmislähtöisen ajattelun ja strategisen muotoilun kautta: ymmärretään tulevaisuuden menestykseen vaikuttavia tekijöitä, opitaan ihmislähtöisestä strategisesta ajattelusta, ja siitä miten strategia muuttuu konkreettiseksi tekemiseksi, ja lopulta tulevaisuuden kilpailueduksi.

  • Työpaja 1, to 14.9. klo 12-15, G Livelab, Hki
  • Online-tapaaminen ti 19.9. klo 16-17, Zoom
  • Työpaja 2, to 21.9. klo 12-15, G Livelab, Hki
  • Online-tapaaminen ti 26.9. klo 16-17, Zoom
  • Työpaja 3, to 28.9. klo 12-15, G Livelab, Hki
  • Jakson aikana/jälkeen 2x mentorointitapaamiset ja ryhmäpalautekeskustelu 12.10. klo 16-17 verkossa.

Pikakiihdyttämö on täynnä, ilmoittautuminen on suljettu.


Muuttuviin asiakastarpeisiin vastataan muotoilumenetelmillä

Tulevaisuuden kilpailutekijät -pikakiihdyttämö perustuu strategisen muotoilun, brändäyksen ja asiakasymmärryksen menetelmiin. Ohjelma koostuu kolmesta lähityöpajasta ja näiden välillä kahdesta online-tapaamisesta, pohdintatehtävistä sekä asiantuntijamentoroinneista.

Työpajoissa työstetään auki yrityksen arvot, identiteetti ja missio, määritellään yrityksen avainsidosryhmät sekä liiketoiminnan uudistamisen ja vastuullisuuden kipupisteet. Osallistujat tarkastelevat oman alan innovaatioita, uusia ratkaisuja ja mahdollisuuksia edistää kestävyysmurrosta ja digitalisaatiota uudistamalla liiketoimintakonsepteja. Työskentelystä koostetaan ja priorisoidaan uudet avaukset ja askelmerkit tulevaisuuden asiakastarpeeseen peilaten.

Työpajojen teemat ovat:

  • Osa 1: Empatia, mielikuvitus ja kestävä liiketoiminta to 14.9.2023 klo 12-15, G Livelab, Helsinki + Online-tapaaminen ti 19.9. klo 16-17 Zoomissa
    Maailman muuttuessa nopeasti ja yllättävästikin, on olennaista ymmärtää syvällisesti ihmisten käyttäytymistä, motiiveja ja heille merkityksellisiä arvoja. Kiihdyttämön ensimmäisessä lähipäivässä perehdytään näihin teemoihin strategisen palvelumuotoilun, ja erityisesti empatian keinoin.

    Sisältö: Kantar ’Insights 2030’ -tutkimuksen esittely, Ihmislähtöinen ajattelu, luovuus ja mielikuvitus menestyksen taustalla, Esimerkkejä menestyneistä yrityksistä.

  • Osa 2: Erottautuminen ja provokaatio to 21.9.23 klo 12-15, Helsinki, G livelab (Sviitti) + Online-tapaaminen ti 26.9. klo 16-17 Zoomissa
    Globaalissa hälinässä on haastavaa erottautua. Jotta yritys menestyisi tulevaisuudessa, täytyy sen ottaa kantaa toiminnallaan maailmaa mietityttäviin haasteisiin. Perehdymme strategisen muotoilun teorian ja esimerkkien avulla mahdollisuuksiin erottautua kiinnostavasti ja omaperäisesti. Tavoitteena on kestävä menestys liiketoiminnassa tuottamalla merkityksellistä arvoa laajalle sidosryhmäjoukolle. 

    Sisältö: Kirkas ja erottuva identiteetti kestävän liiketoiminnan ytimessä, Tärkeimmät sidosryhmät, Yrityksen kosketuspisteet: asiakaskokemus ja brändikokemus.

  • Osa 3: Strategia ja aktivointi to 28.9.23 klo 12-15, Helsinki, G livelab (Sviitti) + Loppukeskustelu to 12.10. klo 16-17 Zoomissa
    Suurin osa strategioista jää toteutumatta ja syitä on monia. Yrityksen tulevaisuuden menestyksen kannalta on välttämätöntä rakentaa merkityksellinen, selkeä strategia jolla muutos saadaan aikaiseksi. Strategisen muotoilun avulla siirrytään sanoista tekoihin, ja opitaan menetelmä jolla strategia muuttuu konkreettiseksi tekemiseksi. 

    Sisältö: Kestävät arvot johtamisen työkaluna, Muotoiluajattelu ja strategia, Strategiset elementit, Strategia muutoksen työkaluna.

Fast Track 2 - Tulevaisuuden kilpailutekijät 14.-28.9.2023 Helsinki

Tutustu pikakiihdyttämön vetäjään

Pikakiihdyttämön vetäjänä toimii strateginen muotoilija Petteri Kolinen.

Teollinen muotoilija, M.A. in Design Leadership, Petteri Kolinen, on kokenut muotoilija ja muotoilujohtaja. Pitkän tuotemuotoilu- ja muotoilupäällikkö uran jälkeen Nokiassa, Kolinen siirtyi Martelan johtoryhmään vastaamaan konsernin brändikokemuksesta. Vuonna 2013 ura jatkui Nanso Groupin johtoryhmässä Luovan Johtajan positiolla. Hän on erityisesti kiinnostunut suomalaisten yritysten kilpailukyvystä tämän päivän digitalisoituneilla, globaaleilla markkinoilla. Muotoilulla- ja muotoilujohtamisella on tässä menestyksessä ratkaiseva rooli. Hän on toiminut Design Forum Finlandin ja Punda Brandsin toimitusjohtajana, ja tuo oman osaamisensa eri toimialoilta muotoilujohtamisesta suomalaisten yritysten johdon käyttöön.

Pikakiihdyttämö on täynnä, ilmoittautuminen on suljettu.

Lisätietoja:
Leena Janhila
liiketoiminnan ja yrittäjyyden asiantuntija, Humak
leena.janhila@humak.fi

***

Yritysten vihreä siirtymä, muutoskyvykkyys ja digitalisaatio on Suomen ammattikorkeakoulujen valtakunnallinen hankekokonaisuus 12/2022-11/2023. Humak osallistuu Etelä-Suomen hankkeeseen yhdessä kahdeksan muun ammattikorkeakoulun kanssa tuottaen mikro- ja pk-yritysten osaamisen kehittämisen tueksi mm. mikrokursseja, kiihdyttämöitä, tapahtumia ja yritysneuvontaa. React EU -hankkeen rahoittaa Hämeen ELY-keskus.

Hankelogot: Yritysten muutoskumppanina, Humak, Creve, Vipuvoimaa EU:sta ja ESR